Sempena meraikan pencapaian penerbangan sulungnya ke Almaty, Kazakhstan, AirAsia X (AAX) menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) bersama-sama Tourism Kazakhstan untuk kerjasama strategik.

Memorandum Persefahaman ini merangkumi kerjasama dari segi komersial antara syarikat penerbangan ini dan lembaga pelancongan untuk mempromosikan sektor pelancongan antara Kazakhstan dan Malaysia.

Kerjasama ini juga dijangka akan menawarkan peluang perniagaan baharu, mengembangkan kempen jualan dan pemasaran serta meningkatkan ekonomi kedua-dua negara melalui industri pelancongan.

Sebagai rakan kongsi strategik, AAX bukan sahaja menghubungkan pengembara dari Malaysia dan negara-negara Asia Tenggara lain ke Almaty malah menghubungkan pengembara dari Almaty ke lebih 130 destinasi lain melalui Kuala Lumpur.

Syarikat penerbangan ini juga berhasrat untuk memperluaskan sektor pelancongan Malaysia dan Kazakhstan melalui persidangan, pameran pelancongan dan aktiviti menarik lain.

Memorandum Persefahaman tersebut ditandatangani oleh Benyamin Ismail, Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X dan Kairat Sadvakassov, Pengerusi Tourism Kazakhstan.

Ia disaksikan oleh Mohd Adli Abdullah, Duta Besar Malaysia untuk Kazakhstan dan Datuk Kamarudin Meranun, Pengerusi Eksekutif Capital A. Turut hadir pada majlis tersebut adalah wakil-wakil dari Lapangan Terbang Almaty, Pihak Penerbangan Awam Kazakhstan dan tetamu kehormat lain.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia X, Benyamin Ismail berkata: “Kerjasama strategik ini merupakan lonjakan penting bagi Malaysia dan Kazakhstan. Selain meningkatkan pengalaman perjalanan untuk para pengembara, ia juga bakal memperkukuh ekonomi melalui pelancongan.

Kerjasama ini membuka lebih banyak peluang untuk para pelancong seterusnya mendorong kepada pertumbuhan kedua-dua buah negara. Tambang kami yang kompetitif menawarkan perjalanan udara berpatutan ke pelbagai destinasi dan menyumbang kepada sektor pelancongan yang membuka lebih banyak peluang pekerjaan dan pertumbuhan ekonomi.

“Faktor muatan penuh pada kedua-dua penerbangan sulung kami menunjukkan permintaan kukuh untuk laluan ini dan mencerminkan keupayaan kami untuk memasuki pasaran baharu.

Ini membuka peluang pertumbuhan masa hadapan dan pengembangan di rantau ini, selain meningkatkan peluang dalam pelbagai sektor antara Malaysia dan Kazakhstan serta di seluruh Asia Tenggara. Kami berharap kerjasama ini akan menyumbang kepada perkembangan positif untuk Malaysia dan Kazakhstan pada masa hadapan.”

Kairat Sadvakassov, Pengerusi Tourism Kazakhstan berkata: “Kami berbesar hati untuk menyambut kehadiran AirAsia X ke negara kami. Kemasukan AirAsia ke negara ini amat penting kepada Kazakhstan dan Asia Tengah. Ini kerana Kazakhstan adalah pintu masuk ke Asia Tengah yang menawarkan pelbagai tarikan menarik.

“Kami berharap kerjasama dengan AAX akan menyumbang kepada sektor perdagangan, komersial, serta pertukaran budaya dan pendidikan. Kami juga percaya bahawa kerjasama antara negara akan mencipta lebih banyak peluang pekerjaan baharu dan memainkan peranan penting dalam pertumbuhan ekonomi kedua-dua buah negara.

KOMEN ANDA

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini