Pengerusi NGO Antarabangsa merangkap Profesor Adjung UMT, Dato Dr Mustapha Ahmad Marican mengadakan perjumpaan dengan Pengasas Ensany Global, Dr Imad Barakat dari Saudi Arabia.

Dr Imad berada di Malaysia dalam rangka lawatan ke beberapa buah negara untuk meninjau perkembangan ke atas Pertubuhan ENSANY Global di Malaysia. Pertubuhan Ensany di Malaysia bermula tahun 2017 dan mempunyai 32 cawangan lagi di Indonesia dan Turki selain Ensany aktif membantu di 73 buah negara.

Menurut Dr Imad Ensany, pihaknya menjadi perantara dan keadah utama menggunakan laman sesawang bagi mencari dana dan mereka yang memerlukan bantuan diserata dunia termasuk Malaysia menggunakan kaedah yg paling mudah dengan menyatakan permasalahan mereka.

“Pihak Ensany akan meneliti perkara-perkara yang dinyatakan sebelum kita menyalurkan bantuan. Bantuan itu bergantung kepada peruntukan yang diperolehi dari orang ramai atau individu, NGO atau pertubuhan tertentu yang ingin membantu.

“Sebab itu kita memerlukan kerjasama strategik dengan rakan NGO tempatan dan pertubuhan tertentu yang ingin bersama Ensany di alu-alukan,” katanya.

Mustapha berkata, pihaknya melihat pertubuhan Ensany lebih kepada tali penghubung antara penderma dan penerima bantuan.

Justeru, peranan Ensany lebih kepada sistem laman web bagi memudahkan semua pihak berkomunikasi sehingga mereka menerima bantuan, sistem ini lebih mudah, telus dan sistematik.

Mustapha (tengah) bersama Dr Imad (kanan) dan Ustaz Zainal Abidin Malim (kiri) Ketua Pegawai Eksekutif Ensany Global Malaysia

Dr imad menambah, sesiapa yang ingin menderma sama ada individu, pertubuhan ahli perniagaan amat dialu-alukan dan mereka yang memerlukan bantuan perlu nyatakan dengan jelas supaya Pertubuhan Ensany boleh meneliti. Oleh itu sokongan semua pihak amat diharapkan bagi membantu insan-insan yang memerlukan bantuan.

Mustapha juga menyentuh keterlibatan NGO tempatan, individu yang berminat menjalinkan kerjasama erat dengan Pertubuhan ENSANY supaya kita sama-sama membantu mereka yang sepatutnya dibantu dan dalam masa sama kita turut membantu kerajaan.

Dr Imad juga berkata, Mustapha mempunyai pengalaman yang luas di Malaysia dan antarabangsa selaku bekas pegawai kerajaan khususnya pernah berkhidmat di Wisma Putra, KDN serta pernah menjadi Penasihat Ekonomi Negeri Terengganu dan Tadbir GLC Kerajaan membolehkan beliau begitu aktif dan menerima banyak pengiktirafan Antarabangsa selaku NGO Antarabangsa.

“Kita berharap kerjasama Ensany dengan Dato Dr Mustapha di bawah NGO Malaysia dan Antarabangsa amat perlu bagi kami,” katanya lagi.