33.4 C
Kuala Lumpur
Friday, March 29, 2024
Utama Stailo Makan Char Kuey Teow Nazaruddin Terkenal Di Hulu Langat
GAYA masakan char kuey teow oleh Mohd. Nazaruddin Hakim menarik perhatian pengunjung di Pasar Malam Jenaris Kajang, Hulu Langat baru- baru ini.

Char Kuey Teow Nazaruddin Terkenal Di Hulu Langat

Char kuey teow, makanan yang tidak asing lagi bagi masyarakat tempatan malah sering menjadi pilihan pengguna jika dijual sama ada di pasar malam, gerai atau restoran.

Namun, Mohd. Nazaruddin Hakim, 23, dia memilih pasar malam menjual makanan itu kerana pelanggan boleh melihat cara memasaknya di hadapan mereka.

GAYA masakan char kuey teow oleh Mohd. Nazaruddin Hakim menarik perhatian pengunjung di Pasar Malam Jenaris Kajang, Hulu Langat baru- baru ini.

Menurut Mohd. Nazaruddin, dia mula mempelajari memasak char kuey teow itu sejak zaman remaja apabila mengikut ahli keluarganya yang berniaga di pasar malam.

Katanya, bermula dengan membantu sehingga diberi peluang memasak makanan itu, dia kini cekap dan mahir menyediakan char kuey teow itu selari dengan selera pelanggan.

“Char kuey teow ini perlu digoreng diatas api yang betul-betul panas dengan campuran kicap, sos, cili, udang, kerang, telur, taugeh dan kucai.

“Lebih enak jika dimasak dalam kuantiti kecil. Kalau dimasak secara banyak nanti rasanya jadi lain,” katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Menurutnya, setiap hari dia memasak kira-kira 120 pinggan char kuey teow yang dijual RM5 sepinggan dan perniagaaannya dijalankan di pasar-pasar malam sekitar daerah ini. – UTUSAN ONLINE

KOMEN ANDA

Sila masukkan komen anda!
Sila masukkan nama anda di sini