Puasa bukan sahaja boleh dilakukan pada bulan Ramadan, malah Nabi Muhammad (s.a.w) akan mengamalkan puasa secara berkala sepanjang tahun. Puasa dipercayai bukan sahaja mempunyai faedah fizikal, seperti, mengurangkan tekanan darah dan meningkatkan pembakaran lemak, tetapi ia juga menggalakkan disiplin rohani dan fokus dalam beribadat.

Sebagaimana sabda Nabi: “Jika seseorang tidak menjauhi perkataan dusta dan perbuatan dusta ketika berpuasa, maka Allah tidak peduli jika dia menahan makan dan minum.” (Bukhari, 1241)

Beberapa dekad yang lalu, kita telah melihat pelbagai usaha dijalankan untuk menghubungkaitkan teknologi dengan kepercayaan agama. Bagi umat Islam, ini juga berdasarkan bagaimana Islam diamalkan di zaman moden dengan menjadikan teknologi dan Iman menjadi lebih serasi dan harmoni.

Semak hari Sunnah untuk berpuasa sepanjang tahun untuk ditandakan dalam kalender anda:

Isnin dan Khamis

Aishah (r.a.) meriwayatkan bahawa Nabi (s.a.w) pernah berpuasa pada hari Isnin dan Khamis (at-Tirmidzi, 745). Dengan berpuasa setiap hari Isnin dan Khamis, kita akan dapat menunjukkan cinta dan konsisten dalam beribadah kepada Allah (s.w.t). Ini akan dapat mengajar kita untuk istiqomah dalam beramal ibadah dalam mencari keredhaan Allah SWT.

Puasa dua kali seminggu bukan sahaja sunnah Rasulullah, malah dikatakan sebagai rutin yang menyihatkan tubuh badan anda. Kajian menunjukkan bahawa puasa berselang-seli membolehkan badan menyahtoksik dan meningkatkan kadar metabolisme seseorang, membolehkan pembakaran lebih banyak kalori.

Hari Putih

Hari Putih atau dikenali sebagai ‘Al-Ayyam al-Bid’ dalam bahasa Arab, ialah tiga hari berturut-turut yang jatuh pada setiap 13, 14 dan 15 hari dalam bulan Islam.

Ia dipanggil Hari Putih kerana bulan purnama bersinar terang pada hari tersebut. Umat ​​Islam digalakkan berpuasa selama tiga hari ini pada setiap bulan Islam kecuali pada 13 Zulhijjah, kerana umat Islam dilarang berpuasa pada tiga hari berturut-turut selepas Hari Raya Haji, yang dikenali sebagai hari Tashriq.

Puasa 6 di Bulan Syawal

Walaupun mungkin sukar untuk terus berpuasa setelah melakukannya pada bulan Ramadan, umat Islam dianjurkan untuk berpuasa enam hari di bulan Syawal, bulan yang mengikuti sejurus selepas Ramadan, untuk mencapai fadhilat dan ganjaran yang besar.

Diriwayatkan pula oleh Ibn Khuzaimah bahawa Rasulullah SAW bersabda: “Puasa bulan Ramadhan mendapat pahala sepuluh sepertinya, dan puasa enam hari mendapat pahala dua bulan, dan itulah puasa sepanjang tahun. .”

Maka barangsiapa yang berpuasa enam hari dan bulan Ramadhan akan mencatat pahala puasa sepanjang tahun.

Terdapat beberapa cara untuk melakukan puasa ini, asalkan hari pertama dalam bulan itu tidak disertakan. Nabi melarang umatnya berpuasa pada hari raya Aidilfitri (Hari Raya Puasa) dan Aidiladha (Hari Raya Haji), kerana hari-hari tersebut adalah hari-hari untuk makan, minum, berkongsi dan meraikan nikmat yang dikurniakan Allah. 

Sesetengah orang mungkin memilih untuk berpuasa enam hari berturut-turut serta-merta selepas hari pertama, atau berpuasa lewat dalam bulan itu, sama ada sehari selepas hari lain atau pada hari rawak pada bulan tersebut.

Berpuasa Pada Bulan Sya’ban

Sya’ban (Syaaban) adalah bulan di mana beberapa mukjizat yang paling banyak berlaku, seperti terbelahnya bulan dan perubahan kiblat. Pada bulan ini, kita harus berusaha untuk melakukan sebanyak mungkin amalan yang boleh.

Salah satu kelebihan berpuasa di bulan Sya’ban ialah ia dapat dijadikan sebagai tarbiah Ramadhan, baik rohani mahupun jasmani.

Ramai ulama Islam yang menjadikan malam Nisfu Sya’ban sebagai malam keampunan dan keberkatan. Umat ​​Islam akan bermalam dengan solat sunat dan dzikir sebagai cara memohon keampunan atas dosa-dosa lampau. Keesokan harinya pada 15 Sya’ban, umat Islam sering berpuasa.

Namun, puasa pada separuh kedua Sya’ban tidak dibenarkan untuk berpuasa, kecuali bagi orang yang mempunyai kebiasaan berpuasa secara tetap atau yang menyambung setelah berpuasa pada separuh pertama bulan Sya’ban.

Sebagaimana yang diriwayatkan oleh beberapa ulama daripada Abu Hurairah (r.a) bahawa Nabi (s.a.w) bersabda: “Apabila sudah separuh Sya’ban, janganlah kamu berpuasa.” (at-Tirmidzi, 738)

Hari ke-10 Muharram – Hari Asyura

Puasa pada 10 Muharram, yang dikenali sebagai Hari Asyura, menghapuskan dosa setahun yang lalu. Umat Islam juga digalakkan untuk berpuasa sehari sebelum dan selepas Asyura, pada 9 dan 11 Muharram.

Mengapa digalakkan berpuasa pada hari tersebut? Ia adalah untuk memperingati hari Allah (s.w.t) menyelamatkan Nabi Musa (a.s) dan pengikutnya daripada musuh mereka.

Hari ke-9 Zulhijjah – Hari Arafah

Bulan Zulhijjah dikenali sebagai bulan haji. Walaupun tidak semua daripada kita berpeluang untuk menunaikan haji, ada cara yang boleh kita mengabdikan diri dengan cara yang sama.

Ibadah haji tidak akan lengkap tanpa perjalanan yang diberkati ke Gunung Arafah. Bertaubat pada hari Arafah adalah cara memperbaharui janji anda kepada Allah (s.w.t) dan memulakan semula, menjadikannya sunnah untuk berpuasa pada hari ini.

Istiqomah adalah kunci

Jejaki sejarah puasa anda sepanjang tahun dengan ciri penjejak puasa dalam aplikasi Muslim Pro.

Aplikasi ini juga membolehkan pengguna untuk menyemak doa harian dan membaca Al-Quran dimana jua mereka berada dan ia untuk membantu umat Islam di seluruh dunia untuk terus beribadah.

Seperti yang diriwayatkan oleh Aisyah: Nabi ditanya, “Amalan apakah yang paling dicintai oleh Allah?” Baginda bersabda, “Amalan yang paling tetap walaupun sedikit.” Beliau menambah, “Janganlah kamu memikul dirimu, kecuali amal yang menurut kemampuanmu.” (Bukhari, 6465)

Ingatlah, amalan yang paling dicintai Allah ialah amalan yang konsisten walaupun kecil.